Najnowsze komentarze
    Strony
    Popularne
    • Wady prowadzenia własnej firmyWady prowadzenia własnej firmy
      Ludzie bardzo często decydując się na prowadzenie własnego biznesu mają przed oczyma liczne zalety. Wyobrażają sobie brak stresu związanego z niezadowolonym szefem oraz liczne bogactwa napływające z rozwijającego się handlu …
    • Kiedy masz wątpliwościKiedy masz wątpliwości
      Często nie jesteśmy pewni co do tego, czy podejmowane przez nas decyzje są słuszne. Kiedy mamy wiele możliwości, to bywa, że żałujemy, że nie wybraliśmy czegoś innego. Z pewnością jednak …
    • Jakie formalności czekają cię przy zakładaniu własnej działalnościJakie formalności czekają cię przy zakładaniu własnej działalności
      Niemal wszyscy wiemy, że założenie działalności w naszym kraju wiąże się z wieloma formalnościami. Nieco lepiej jest na zachodzie, gdzie własną działalność można założyć w jeden dzień i w jednym …

    Model konkurencji doskonałej

    Zmiana ustroju politycznego wprowadziła również wiele zmian w funkcjonowaniu rynku, który nazywany jest powszechnie wolnym rynkiem. Zgodnie z założeniami, każde przedsiębiorstwo powinno stosować się do zasad rynku wolnokonkurencyjnego- prawo podaży i prawo popytu. Jednak realia przedstawiają się zupełnie inaczej… Wracając jednak do owych założeń: gdyby stosowały się do nich wszystkie przedsiębiorstwa, powstałby tak zwany rynek konkurencji doskonałej, który w praktyce jednak nigdy nie powstał. Warto jednak z czystej ciekawości dowidzieć, się, jak ów rynek by się przedstawiał i jak by funkcjonował. Właściwie mówi się o modelu konkurencji doskonałej, bo nie wiadomo do końca, czy założenia sprawdziłyby się w praktyce. W każdym bądź razie model ten zakłada, iż żadna pojedyncza firma nie ma władzy na rynku, nie ma liderów rynku, słowem: wszyscy są równi. Jak tego dokonać? Otóż w bardzo prosty sposób- wszystkie przedsiębiorstwa musiałyby dostosować się do tak zwanej ceny rynkowej, czyli cenie odpowiadającej stanowi równowagi rynkowej, w efekcie czego nie byłoby żadnej konkurencji (ceny byłyby identyczne, podobnie jak jakość). Model ten ma jednak spore braki, bo gdzie miejsce na nowe przedsiębiorstwa? I czy produkcja w ściśle określonych ilościach byłaby opłacalna dla producentów?

    Leave a Reply